İmamoğlu: “İstanbul’u Yaşattıkları Fetret Dönemini Sonlandırmanın Gururunu Yaşıyorum”
Haber: OKTAY YILDIRIM Kamera: ADEM KARABAYIR
İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB), önceki yönetim tarafından projelendirilen ancak 2017 yılsonu itibarıyla durdurulan Yenidoğan-Cumhuriyet-Emek Metro Hattı’nın Söğütlüçeşme’ye uzatılması için protokol imzaladı. İBB Başkanı Ekrem İmamoğlu, “2,5 yılı heba ettiler. O 2,5 yılı heba etmeselerdi bugün o metroları sonuna kadar kullanıyor olurdunuz. Bir de burası mı var? Göztepe-Ataşehir-Ümraniye, Bostancı- Dudullu Üzeri” satır; hepsinde böyledir. İstanbul
İBB, bir önceki yönetim tarafından Çekmeköy-Sancaktepe-Sultanbeyli metro hattının bir kolu olarak projelendirilen ancak 2017 yılsonu itibarıyla kullanımdan kaldırılan Yenidoğan-Cumhuriyet-Emek Metro Hattı’nı Söğütlüçeşme’ye kadar uzatarak yeniden tasarladı.
Anadolu Yakası için büyük önem taşıyan Söğütlüçeşme-Yenidoğan Metro Hattı’nın “Kesin Uygulama Projesi” için protokol imza töreni düzenlendi. Sancaktepe Yunus Emre Mahallesi’nde bulunan İBB Safa Tepesi Sosyal Tesisleri’nde düzenlenen imza törenine katılan İBB Lideri Ekrem İmamoğlu, şunları söyledi:
“YABANCIYA AKIL, BİLİM VE TEKNİKLERİ GETİREN AMA VATANDAŞIMIZI KANDIRMAYAN BİR YÖNTEMLE YÜRÜMEYE DEVAM EDECEĞİZ”: İstanbul’a hizmet ederken vatandaşlarımızı kandırmıyoruz, kandırmıyoruz; Aklı, bilimi ve tekniği ön planda tutan bir yöntemle yürümeye devam edeceğiz. İddia ediyorum ki kadromuz, tüm kadromuz, yöneticilerimizin her biri liyakatiyle, yetkin olma tanımıyla koltuklarında oturuyor. Ülkemizin insan kaynağına çok güveniyoruz. Burada siz değerli misafirlerimizin arasında hem Metro AŞ’yi, hem Raylı Sistemler’i hem de İstanbul Büyükşehir Belediyemizin Genel Sekreter Yardımcılığını, birçok icra ekibinin değerli üyelerini ve çalışma arkadaşlarımı görüyor, heyecanlarını hissediyorum. Kadınlar ve erkeklerle bu sürece dair büyük bir heyecanla yeni bir şey üretmenin gözlerindeki ışıltıyı görebiliyorum.
YANLIŞ KULLANILMAYIN VE FIRSAT YAPMAYIN VE HATALARA İZİN VERMEYİN: Burada değerli muhtarlarımız, değerli arkadaşlarımız, ilçe başkanlarımız var. YETERLİ Parti Küme Başkan Yardımcısı var, Meclis üyesi olan arkadaşlarım var. Onların da dinlemesini istiyorum. Değerli hemşehrilerim için; Aldanmayın ve yanıltanlara fırsat ve izin vermeyin. Bu konuda bizi kırmaya, karalamaya çalışan, ne yazık ki yeterli niyeti olmayan, belediye başkanından bakanına ve hatta daha üst makamlara kadar tavırlarını ortaya koyan kişilerin, saçma sapan laflar eden ifadelerini görünce utandım. tabiri caizse, atıştırmalıklar yiyerek. Ve böyle bir nazır kendi zamanında konuşmuş; Bu işin askıya alınmasına imza atan Cumhurbaşkanı’ndan, bu işin başında hatalar yapmış, hatta Cumhurbaşkanlığı Yatırım Planlama’ya ‘Beni buraya bırakır mısınız’ diye yazı göndermiş, ‘Hayır, bunu burada yapamazsınız. . Bunu yanlış tasarlamışsın. Burada metro yok cevabını almasına rağmen sanki bütün bunlar yokmuş gibi “İmamoğlu geldi bir metroyu doldurdu” sözü… Yani o kadar kullandılar ki inandı Cumhurbaşkanı bile kullandı. kesin şey İyi ki öyle yapmışlar.
BİZİ KARŞILAYAN BİR SÜRECİ, ZİHİNİ ANLATMAK İÇİN BİR İMZA TÖRENİNE KATILDIM: Bu durumda özellikle bizi karalayan bir süreci deşifre etmek, aklı deşifre etmek ve ‘İş nasıl kurulur, nasıl yönetilir’ sağlıklı bir örneğini daha ortaya koymak için bu imza törenine özellikle katıldım. Söğütlüçeşme-Yenidoğan metro sınırı olan bu hat, yeni haliyle M13 ile artık İstanbul için çok değerli bir hat olacak. Ancak daha önce tasarlandığı gibi yani 6.9 kilometre ve 2 istasyon şeklinde biraz önce Yenidoğan-Emek olarak tanımladığımız şekliyle tasarımın yanlış olduğu anlaşıldı. Şöyle tanımlayabilirim: Yani minibüs ya da otobüs ile burayı ulaşım sağlayabilirsiniz; Metroya binemezsin. Metro zor iş. Şu anda yaklaşık 45 milyon avroya mal olan metronun 1 kilometre altı… Bu ne demek biliyor musunuz? 1 kilometre 1 milyar lira. Bu kimin cebi? Halkımızın cebinden çıkıyor. Yani eski parayla 1 katrilyon lira. Yapacağız ama gerçek bir iş olarak yapacağız. O sırada muhtemelen siyasi bir kararla yanlış yapılan bir iş. İzin bile alınmadı. Sana daha kötüsünü söyleyeceğim. Çekmeköy-Sancaktepe-Sultanbeyli hattı. Gerçek bir çizgi. Ama bu kol yanlış. Yani Yenidoğan-Doğum. Sana ne söyleyeceğim? O sınır için teklif veriyorsunuz. Firmaya teslim ediyorsunuz. Neredeyse 2,5 yıl, yani biz görevi devralana, süreci inceleyip parayı bulana kadar neredeyse 2,5 yıl çivi bile çakmıyorsunuz.
SORUN İŞİN YANLIŞ OLDUĞU: Teolojiye konu olan hattın eski hali alışılmışın dışında bir biçimde yeni teknolojik gelişmelerle tanıştırıldı. Burada çok değerli teknik mühendisler var. Dillerinden anlayan çok insan var. Ama benim dilimden anlayan vatandaşlarım da var. Yani ben sizden biriyim. O kuyuları açıyorsunuz ve inşaata başlıyorsunuz. Bunlar, işin çalışması için gereken millerdir. ve bu millerin ömürleri kalıcı değil, geçicidir. Belirli bir süre geçtikten sonra çevreyi tehdit ederler. İmha tehdidi vs. söz konusu; “Burayı çabucak dolduralım.” Doldurduk, kapattık. Ama yarın kepçeyle gel ve yine acık. Konu o değil. Sorun, işin yanlış tasarlanmış olmasıdır. Arkadaşım az önce ‘platform’ dedi. peron ne demek Yolcuların girip çıktığı yer demektir. İstasyon anlamına gelir. Tamam, orayı doldurduk mu? Hayır, doldurmadık. Kalıcı yerlerdir. O platformlar da kalıcı olması gereken yerlerdir. Biz bu süreci iptal etmedik. Çevredeki tehditler son bulsun diye oradaki betonarme çalışmaları yaptık. Ama iş başladığında yerlerin hazır olması lazım. gittim, gördüm. Tünel geldiğinde tünelin gireceği yeri, diğer tünel geldiğinde çıkacağı yeri yaparak, oradaki betonarmeyi bitirerek, sağlıklı bir süreç düzeldiğinde, o proje bitip işe başlayınca, bu yerler hazır olacak ve sisteme entegre edilecek.
YÜZDE 2-3 SEVİYESİNDE ALDIK, 3,5 YILDA YÜZDE 80’E ULAŞTIK:
BU PROJENİN SAHİBİ; DEVLETTİR, MİLLETTİR, İSTANBUL HALKIDIR: Allah aşkına bu proje kimin projesi? Bu proje CHP’nin projesi mi? yoksa UYGUN Partisi’nin projesi mi? Yoksa dedikleri gibi ‘AK Parti projesi’ mi? Olumsuz. Bu proje milletin projesidir, devletin projesidir. Projeyi karalamayın. Bir projeyi anlatırken, bunun ulusla ilgili olduğunu açıklayın. Çocuk bizi dinlerken elma ve portakalı ayırt etmesine izin verin. Partiler hizmet etmenin bir yoludur. Siyasete giriyorsun, meclis üyesi oluyorsun, belediye başkanı oluyorsun, cumhurbaşkanı oluyorsun, bakan oluyorsun vs. Ama bu bir araçtır. Ödeme nedir? Millete hizmettir. Devlete hizmettir. Bu projenin sahibi; Devlettir, millettir, İstanbul halkıdır, İstanbul Büyükşehir Belediyesi’dir. Devlet kurumlarıdır. Bu ağızdan ‘Parti partiye bağlı bir projedir’ sözünü hiç duymadınız, duymayacaksınız. Çünkü olmayacak. Devlet anlayışına aykırı. Sağduyuya aykırıdır. Biz parti devleti değiliz. Yapamayız.
İŞTE O ZAMAN ULUSLAR BÖLÜNMEYE BAŞLAR: Türkiye’de yaşayan 86 milyon insan eşit haklara sahip. Biz; Farklı etnik kökenlerden, inançlardan ve inançlardan insanların bir araya geldiği kocaman bir topluluğuz, 86 milyonluk bir milletiz. Bu millet ortada üretecek. Onunla ilgili. O. 86 milyon; Unutma, biz bu İstanbul’un her karışında, bu ülkenin her karışında eşit hissedarız. Oradaki muhtarımla benim aramda hisse farkı yok. Benimle eşit haklara sahip. Ya da meclis üyesi olan hanım arkadaşımla benim aramda hiçbir fark yok. ya da buradaki meslektaşlarımla benim aramda hiçbir fark yok. Biz eşitiz. Çocuklarımız, gençlerimiz vatandaş olmayı, vatandaş olmayı, millet olmayı gerçek dilden öğrensinler diye bunları bizden duyacaklar. Yanlış dil öğrenirse, Allah göstermesin, bir gruba ait olmayı, ayrıcalıklı bir gruba ait olmayı dezavantajlı olarak algılar. Allah göstermesin, işte o zaman bu millet bölünmeye başlar. Öyle bir şey yok. Buna izin vermeyeceğiz. Onun için buradayım. Yakında çok özel bir işe imza atacak olan arkadaşlarım. Biz; Bizler bu ülkenin ve bu milletin aziz evlatları ile hayırlı işler yapmaya yemin etmiş, and içmiş bir anlayışın mensubuyuz. Zulüm veya yıkım getirecek hiçbir koşulda veya davranışta asla ve asla olmayacağız. Gerçeğe imza atacağız. Bir şey eskimişse veya bir şey yanlışsa veya eksikse, değiştirerek; Gençleri ve çocukları dinleyerek sürece imza atacağız. Bugün yaptığımız işteki temel başarı budur.
MANEVİ BİR İHALE YAPARIZ: Söğütlüçeşme-Yenidoğan metro hattını yeni tasarlanan haliyle 18 kilometre uzatarak 25 kilometreye çıkaracağız. 18 istasyonu olacak. Tam 2,5 milyon kişiye hizmet verecek. Kadıköy, Ataşehir, Ümraniye, Sancaktepe, Çekmeköy gibi ilçelerin insanlarını birbirine bağlayacak. Diğer hatları kesecek; Kadıköy, Tavşantepe ile ilgili. Marmaray sınırı da dahil edilecek. Arkadaşlarım; Bu sayede, herhalde son model, bir sisteme imza atarak, entegre bir İstanbul nüfusunu, tabiri caizse, İstanbul’un yeraltını demir ağlarla ütüleyen bir modelini, hoş Cumhurbaşkanı Mustafa Kemal Atatürk’ün deyimiyle tamamlamış olacağız. bu da Anadolu yakasını çok entegre kılıyor. Heyecanla geldiler. Tanıştığıma çok memnun oldum. Heyecanlı arkadaşlarım burada. Bir kısmı orada. Bu heyecan nedeniyle aslında süreci ihale ettiler. İhaleyi yine kurumumuzun gözbebeği Metro A.Ş. kazanıyor. alınmış. Şimdi projeyi birlikte geliştirecekler. Proje biterken finansmanı bir yandan bulacağız. O zaman ahlaki bir ihale yaparız. O manevi ihalede en gerçek işi, en kaliteli işi ve en uygun fiyata yapacak firmayı belirleyeceğiz. O zaman o şirketle kol kola gideceğiz. Ondan sonra bitireceğiz. Halkımızın hizmetine sunacağız. Ekrem İmamoğlu da ölümlü, Ceyhun da ölümlü, Pelin Hanım da, Özgür Bey de… Ama bu hizmetler kalıcı. Allah kalıcı hizmetlerimizin sayısını artırsın.”
PROTOKOL İMAMOĞLU’NUN TANIKLIĞINDA İMZALANDI
Konuşmaların ardından İBB Genel Sekreter Yardımcısı Pelin Alpkökin, İBB Raylı Sistemler Daire Başkanı Ceyhun Avşar ve Metro AŞ Genel Müdürü Özgür Soy; İmamoğlu tanıklığıyla Söğütlüçeşme-Yenidoğan Metro Sınırının “Uygulamaya Dair Kesin Projesi” protokolünü tablette imzaladı.
SÖĞÜTLÜÇEŞME-YENİ DOĞAN METRO HATTI İNŞAAT SÜRECİ
İBB’nin aktardığı bilgiye göre Çekmeköy-Sancaktepe-Sultanbeyli metro hattı ile birlikte Yenidoğan-Cumhuriyet-Emek Metro Hattı ihalesi 3 Mart 2017’de yapıldı. Mayıs 2017’de üretime başlayan hattaki çalışmalar, finansman sorunları nedeniyle 29 Aralık 2017’de durduruldu. Aynı dönemde Yenidoğan-Cumhuriyet-Emek Metro Hattı, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü’nün, gerekçesi ile söz konusu metro hattının yolcu değerleri metro fizibilitesine uygun değildi. Bu nedenle kredi başvurusu yapılamamış, finansman sorunu çözülememiştir.
YENİ İBB YÖNETİMİ SORUNU BAŞTAN ELE ALDI
2017 yılında fiziki ilerlemesi yüzde 2 civarındayken durdurulan Yenidoğan-Cumhuriyet-Emek metro hattının bazı şaft, tünel ve aç-kapa kazı işleri, 2019 sonrası yeni İBB yönetimi tarafından detaylı olarak incelendi. incelemeler sonucunda; İlgili kuyu, tünel ve hafriyat çalışma alanlarındaki yapısal ve sismik risklerin ortadan kaldırılması amacıyla 2017 yılında yarım kalan kuyularda kesintili dolgu imalatları yapılarak güvenlik sağlanmıştır. Hat ile ilgili değerli üretimlerin üretimine devam edilmesine karar verildi. Hattın yapımı devam eden kısmi imalatlarının da tamamlanması sayesinde rastgele bir gecikme yaşanmaması hedeflendi. Bugün Yenidoğan-Cumhuriyet-Emek metro hattı Söğütlüçeşme’ye kadar uzatılarak bir bütün olarak yeniden tasarlanıyor.
25 KM UZUNLUKTA 18 İSTASYONLU HAT 4 İLÇEDEN GEÇECEK
YOLCULUK SÜRESİ 37 DAKİKA OLACAK
Sefer süresi 37 dakika olarak planlanan hattın hizmete girmesiyle Anadolu yakasında Sancaktepe, Ümraniye, Ataşehir, Kadıköy ve Üsküdar ilçeleri metro sınırıyla birbirine bağlanacak. Sınırın M5, M8, M12 ve M4 metro hatları ile Söğütlüçeşme’de metrobüs ve Marmaray hatları ile entegrasyonu ile değerli bir seyahat ağı tamamlanmış olacaktır. Anadolu Yakası trafiğini önemli ölçüde azaltacak olan sınır ile vatandaşların seyahat süreleri kısalacak. Karbon sıfır hedefine ulaşmada değerli bir etkiye sahip olması beklenen bu hat ile karbondioksit emisyonlarının ve emisyon maliyetlerinin düşürülmesi amaçlanıyor.